Thursday 9 July 2009

matematik dan sains...

zaman aku sekolah dulu... matematik dan sains... aku belajar dalam bahasa melayu... and frankly speaking... walaupun in my own language... iaitu bahasa yang aku gunakan setiap hari... 100%... aku tetap tak score dalam 2 subjek tu...

since darjah 1 sampai ke tingkatan 5... matematik dan sains adalah subjek yang aku paling tak pandai... sampai kena pegi kelas pemulihan la jugak... bayangkan... kelas pemulihan... betapa bodohnya aku...

masa berlalu... sampai la beberapa tahun yang lepas... math dan sains ditukar ke bahasa inggeris... dan aku penah duduk sekelas dalam kelas MUET... dengan seorang cikgu matematik... masa tengah syok sembang2... ntah apa tajuk tah masa tu... cikgu tu cakap kat aku... 'bagus math dan sains ni di ajar dalam bahasa inggeris... saya dulu pun tak pandai bahasa inggeris... biler dah alih bahasa nie... saya pun kena belajar bahasa inggeris... bagus la nie...'

mulut tempayan... boleh kiter tutup... mulut manusia... mana kiter nak boleh halang dia nak kata apa... dan macam2 la orang kata...

orang kata... pelajar luar bandar susah nak catch up dengan subjek tu... orang kata lagi... pelajar luar bandar tak boleh nak belajar... orang kata lagi... kesian kat pelajar luar bandar... sebab diorg tak pandai bahasa inggeris jd belajar math dan sains susah nak lulus...

orang kata... orang kata... dan orang kata... sampai biler orang nak kata?? sampai biler pelajar luar bandar nak terus jadi tak pandai bahasa inggeris... sampai biler pelajar luar bandar nak terus ketinggalan... sampai biler??? dan biler agaknya pelajar luar bandar nie boleh setaraf dengan pelajar bandar???

dalam bahasa apa sekali pun subjek matematik dan sains di ajar... tak kira di mana pun kite... bandar ke pedalaman ke... cerok kampong ke... kalau kiter belajar bersungguh2... kiter tetap akan berjaya... tapi kalau dah malas nak belajar... main banyak... mmg sampai biler2 pun kiter takkan berjaya....

aku bukan dari kalangan yang menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa utama... tapi kenapa aku ada seorang kakak cikgu matematik??? adik yang jadi doktor??? dan seorang lagi adik yang aku boleh anggap dia sebagai dictionary bergerak???

sebab aku duduk bandar ke??? tak!!! bukan sebab tu... aniem jadi doktor sebab aniem rajin belajar... wada pandai bahasa inggeris... sebab wada duduk bandar ke??? tak jugak... wada suka bahasa inggeris... ehh... bandar sangat ke port klang tu??? cerok kampung jugak la...

aku??? aku tak pandai bahasa inggeris pun... sebab aku duduk kampong ke??? tak... sebab aku malas belajar... jadi... tak de alasan sebenarnya... cuma diri kiter sendiri yang selalu mencipta alasan...

7 comments:

Unknown said...

sebab tu orang bilang... never judge a book by its cover... pandai ke tak seseorang tu tak tertakluk kepada dimana dia dibesarkan... aklau tak kita tak de la budak2 kampong yg dapat 5A1 time PMR or 21A1 time SPM... semue antara rajin dan malas... nak tannak je

macam net... memang brilliant... tapi laxy

hehehehe

Net said...

amboiii... ayat beli jiwa nampak...
muahaha...

so true... contoh mmg bnyk... mcm u... u grew up overseas... and english is ur 1st language... unfortunately... u dunno wat is 'gelang'... hahahaha...

Unknown said...

q.u.i.e.t!

hehehehehehe

Net said...

ok mr brinjal... i keep QUIET...

Unknown said...

ahahahaahaha... miss ketoms winss ;p

wada said...

wada suke bahasa inggeris sbb wada xsuke math.. hahahaha!!!!!!!!!!

sape yg x tau ape makne gelang tu??????!!!!!!! gelang maknenye terompah.. hahahaha..

Unknown said...

bukan tatau... hanya terlupa seketika sahaja ;p