Tuesday 14 July 2009

hati ku rentong...

hari nie... aku bawak amad pegi bank... dia nak bukak akaun utk gaji dia... last time... dia ada bagitau aku yg ibu bapa atau penjaga kena pegi jugak sebab amad belum cukup umur... aku dah nak mengamuk dah... apahal pulak... dah ada surat dari majikan pun... takkan nak bukak akaun pun tak boleh... so hari nie... aku pegi la bank tu dengan amad...

sampai kat bank... aku cakap adik saya nak bukak akaun... orang kat ala2 kaunter receptionist tu nak tengok ic dia... so amad pun bagi la... pastu dia cakap... tak boleh sbb kena mak atau bapak ada skali... aku tanya kat orang tu... kalau mak bapak dah mati?? dia kata... aku boleh pun boleh... tp nak surat beranak... pastu dia suruh aku pegi dekat kaunter officer... smp kat kaunter tu... minah tu tengok dokumen yang aku bagi... dia pun kata tak boleh nak surat beranak aku jugak...

OMG!!! aku dah panas dah... balik umah... amik surat beranak aku... pegi balik dekat bank... jmp lagi dengan mamat kat kaunter receptionist tu... dia kata... ok pegi dekat minah yang aku jumpa td... kerek tak kerek gak la minah tu... dia amik dokumen aku... pastu kata tak boleh buat nie... mak atau bapak je yang boleh bukak akaun... mak tuan... susahnya nak bukak akaun... smp aku terpaksa tipu minah tu yang mama dah mati...

dan minah tu... dengan kerek... senyum pun tak dekat aku... nak aku sepak pun ada... boleh dia cakap jadi jugak bukak akaun kat sini... fuhhhhh... aku terbakar... aku dengan selamba... letak coach aku atas meja dia... dan cakap... 'sebab gaji masuk akaun bank nie je...' pastu baru la nak rupa orang sikit... baru reti nak senyum... lepas nampak coach aku...

selesai bab tu... dia suruh duduk dan tunggu sampai di panggil... then... minah kat kaunter sebelah dia panggil... masalah lain pulak... ic cip amad tak boleh baca... dah la aku menipu kata mak dah takde... ic cip pulak tak boleh baca... minah tu cakap... mmg tak boleh bukak akaun kalau ic cip tak boleh baca... kena pegi jpn dan amik details... hangin aku... sedangkan 4 bulan lepas amad baru je bukak akaun bank lain masa dia nak pegi plkn dulu... kenapa boleh???

kuar je dari bank tu... teros telefon mama dan mintak maaf... sbb cakap mama dah takde... aku tak sampai hati nak cakap kat mama... tp aku kena cakap jugak... sbb aku terpaksa... ya... aku harap mama faham... aku bukan sengaja nak cakap camtu...

dan sebab prosedur2 mangkok ayun tulah aku tak de akaun bank tu... punya la susah nak bukak... awat?? ic aku tak laku ker??? surat dari majikan amad tu tak laku ker??? aku sangat tak paham kenapa la susah sangat nak bukak akaun bank tu... seriously tak paham... aku warganegara la.. layak mengundi tau...

cuba bayangkan budak umur 17 tahun dari kampung yang datang ke bandar... tanpa mak bapak... camaner diorg nak bukak akaun bank tu??? takkan mak bapak kena dtg semata2 nak bukak akaun bank??? tak logik betul...

dan aku tak paham... kenapa org suka sangat kat bank tu... konon2 senang... pale otak senang!!!!... menyusahkan lagi ada... esok... first thing to do... terminate my credit card cap bank tu... arghhh!!!! bukan aku guna pun... so... tak de pun aku tak heran...

5 comments:

Unknown said...

cobaan. this is nothing more than a test of patience from the Him upstairs. we are surrounded by fools and muppets. in bank. govt offices. JPN. and many more

what differentiates is the way we handle ourselves. if they had to go through what u did, some people would just explode in the bank instead of a blog. or would just slap that stupid kerek kerani

and you're lucky. you knew where your birth certificate is... i have no clue where mine is

damn...

Net said...

hahaha... obviously i wont do that... y should i yell in front of other ppl??? i dun wanna embarrass myself... wat for??? its not worth it...

Unknown said...

but u know some people would... cos they have no self respect

Net said...

just go to the right channel... u treat me bad... i treat u worst... muahahha..

Unknown said...

indeed! :P