Monday 20 July 2009

cuba teka...

cuba teka apakah ini???

ok... itu bungkusannya... ini... isinya... inilah tempe... tempe?? apa tu tempe?? tempe ialah sejenis makanan... atau nama glamer nya... soya beancurd kot... ntah... mungkin la kot... nnt aku tanya cikgu aku... tempe tu nama omputih dia apa... tu pun kalau cikgu aku tau la kan... hehehe... sori cikgu... sempat pulak terkutuk...

ok... back to tempe... it is a traditonal food originates from tanah Jawa... owhh... patut la orang kata Jawa je suka makan tempe... upppsss... very sorry... aku bukan Jawa... ayah je Jawa... aku tak... hehehe...

kalau zaman la nie... jarang dah nak jumpe tempe bungkus dengan daun nie... dolu2 je bungkus dengan daun... daun tu... bukan sebarang daun... daun khas untuk bungkus tempe... sekarang nie dah bungkus dengan plastik... ewwwww... aku tak suka tempe plastik... selected tempat je boleh jumpa tempe bungkus tradisional nie....


ini pulak... tempe yang dah dipotong... macam2 boleh buat dengan tempe nie... tempe masak cili... masak lemak... buat snack pun boleh jugak... tp yang paling sedap... tempe masak cili yang campur dengan ikan bilis dan kacang dan kentang... masak lama2 sampai kering... boleh tahan lama...

teringat zaman duduk hostel dulu... penah jugak aku dera mama suruh buat kan aku tempe goreng campur ikan bilis, kacang dan kentang... sangat sedap... boleh makan dengan roti... tp yang paling best makan dengan nasik panas... yummyyyy!!!! dah lama tak suruh mama buat... mcm nak buat cubaan dera lagi skali la pulak... hehehehe....

sebenarnya... aku nak bagitau korang yang aku suka tempe... tu je... ;)

*edit*

tempe ialah soyabean cake... trima kasih cikgu... heheh

5 comments:

Unknown said...

i love soyabean cake as well... but i'm not javanese. ahahahahahaha

i love it when fried with sambal and peanuts and anchovies. extra pedas

so nyaman ;)

Net said...

yes u r... nobody said nyaman... except for javanese... hehehe

Unknown said...

i was born injakarta only... still not javanese... ahahaha

Net said...

hahaha... u r in denying mode... well done... :)

Unknown said...

ahahahahahaha

look who's in more denial? its in the blood. cannot run away... just admit it

ahahahahahahaha