Monday 31 August 2009

Merdeka!!

salam kemerdekaan untuk semua yang membaca...

hari ini... tanggal 31 August 2009, Malaysia menyambut kemerdekaannya yang ke-52... selamat hari Merdeka Malaysia...

Merdeka???? apa itu merdeka??? secara teori yang aku belajar melalui buku sejarah, merdeka adalah kebebasan dari penjajah... yang diperjuangkan oleh wira2 negara... dan bagi aku... Merdeka hanyalah cuti umum dan boleh tido sampai tengahari... pastu nanti ada konsert sempena merdeka... mat2 rempit merempit di jalan... roadblocks everywhere... itu lah merdeka yang aku tau selama 52 tahun nie...

aku tak pernah keluar dari negara ini... segalanya di sini... jadi mungkin sebab tu aku tak 100% menghargai kemerdekaan yang ada... dan aku tak nak bayangkan aku berada di negara yang bergolak dengan peperangan... dimana senjata tu ibarat barang mainan... oh mintak simpang... dan mungkin waktu itu... aku akan lebih menghargai erti kemerdekaan dan perjuangan...

betapa tak patriotiknya aku... tapi apa2 pun... aku tetap cintakan tanahair aku... kerana disini... aku kenal erti kehidupan... yang mengajar aku menjadi siapa aku... tempat yang mencorak kehidupan aku...

'saya bangga menjadi anak Malaysia'... kata2 tu selalu kedengaran kan... bangga ke aku??? entah... tak de jawapan... yang pasti... aku sayang kan negara aku... kerana di sini... aku kenal orang2 yang menyayangi aku unconditionally...

bersempena dengan hari kemerdekaan nie... silalah layan lirik lagu Jalur Gemilang nie...

Merahmu bara semangat waja
Putihmu bersih budi pekerti
Kuning berdaulat payung negara
Biru perpaduan kami semua

Puncak dunia telah kau tawan
Lautan luas telah kau redah
Membawa semangat jiwa merdeka
Semarak jaya kami warganya

Empat belas melintang jalurnya
Semua negeri dalam Malaysia
Satu suara satu semangat
Itu sumpah warga berdaulat

Jalur gemilang... di bawah naunganmu
Jalur gemilang... kami semua bersatu
Perpaduan ketaatan
Amalan murni rakyat Malaysia
Jalur gemilang... megah kami terasa
Jalur gemilang... kibarkanlah wawasan
Merah putih biru kuning
Jalur semangat kami semua

Berkibarlah
Berkibarlah
Berkibarlah

Jalur gemilang