Thursday 9 May 2013

keperluan dan kehendak

pelajaran hari ini ialah konsep keperluan dan kehendak..

keperluan dalam bahasa pasar ialah sesuatu yang kiter perlukan utk meneruskan kehidupan kita..

manakala.. kehendak pula ialah sesuatu yang kite nak.. macam kite teringin sesuatu tu.. tapi kalau tak dapat pun kite boleh hidup lagi.. tak mati pun..

ok.. aku bagi contoh mudah.. yang dimulai dengan perkara asas untuk hidup di kota raya sekarang ni ya.. (aku tak pernah tinggal di kampung ya..)

kita mula kan dengan rumah.. rumah ialah keperluan.. tempat untuk berteduh.. tempat untuk berlindung dari hujan dan panas dan sebagainya..

bile dikatakan keperluan.. maka kalau kemampuan kite ialah tinggal di flat kos rendah dan ianya berfungsi sebagai tempat kiter berteduh dan sebagainya.. makanya.. ia telah dipenuhi..

tapi sebaliknya.. kalau ko mengidam nak duduk rumah banglo 4 tingkat siap swimming pool bagai.. tu dah kehendak.. paham?

kereta pulak.. macam yang aku cakap semalam.. kalau keperluan kau ialah kereta.. dan ko mampu nak beli keta second hand atau viva saje.. maka.. keperluan kau dah dipenuhi..

tapi kalau ko nak pakai bmw ke.. merc ke.. dan ko mampu pakai.. ok lah.. tu.. tp kalau ko dah tak mampu nak beli.. tu namanya kehendak ya..

lagi apa? ha! pakaian.. pakaian ialah keperluan.. tapi bile ko nak membeli yang mahal-mahal dan berjenama.. tapi tak mampu.. tu dah nama kehendak..

kemudahan asas.. pun keperluan jugak.. tapi kalau dah ko nak yang hospital swasta.. sekolah swasta.. tu dah namanya kehendak..

ok.. sekarang korang dah paham ke belum keperluan dan kehendak ni?

aku harap dengan penerangan aku yang serba cincai ni.. korang dapat paham serba sedikit tentang apa yang aku nak sampaikan..

yalah.. belajar pun bukan tinggi mana.. tu pun cukup2 makan je kan.. ilmu yang bermanfaat dan sikit tu.. kiter sebarkanlah.. tak gitu?

untuk penerangan yang lebih jelas dan lanjut.. google la teori maslow..

No comments: