Monday 6 January 2014

SLAB - proses selepas mendapat borang

entry ini di tuju khas untuk kawan-kawan.. pembaca-pembaca (kalau ada yang membaca.. hehe) dan sesiapa saje  yang ter 'come across' ke blog yang tidak berunsurkan ilmiah ini..

hari ni aku nak citer sikit pasal SLAB under UM.. SLAB ialah singkatan kepada Skim Latihan Akademik Bumiputera.. ialah adalah sejenis scholarship yang mana korang di taja untuk belajar di peringkat masters degree atau phd.. dan sebagai balasan.. kena la berkhidmat dengan uni tersebut..

macam scholar yang lain.. mesti ada tnc nya kan.. untuk SLAB ni.. korang google saje lah.. nnt jumpa borang segala..

yang aku nak citer ialah.. process flow after u submit your application.. diulang lagi.. untuk SLAB di bawah UM.. uni lain pun offer juga.. maka lain la process nya ya..

ha! aku sendiri yang call dan tanya admin untuk program tu.. asalnya aku nak tanya application aku sampai ke tak.. maklum la.. main email-email je kan.. aku merajinkan diri call sbb risau juga kalau application aku tu sangkut kat tempat lain kan..

so.. lps tanya mereka dapat tak application aku.. aku pun dengan ramah mesra tanya la what are the process involve.. so.. lps dpt borang aku tu.. akan  masuk stage tapisan.. after tapisan.. interview.. kebiasaannya.. interview akan dibuat pada minggu keempat setiap bulan.. 

lepas interview.. andai kata kau berjaya dalam interview tu.. nama dan application kau tu akan dihantar ke faculty.. ikut faculty yang korang mintak.. lepas tu faculty akan approve atau reject..

kalau faculty approved.. nama korang tu akan di hantar semula ke SLAB punya admin utk process seterusnya..

sila ingat ya.. cek la berkali2 sebelum submit.. kerananya.. mereka takkan notify yang kau tu isi borang betul ke.. tidak ke.. sijil cukup ke tidak ke.. even kalau application tu sampai ke tangan mereka pun mereka tak notify kau..

maka.. rajin2 lah buat panggilan dan beramah mesra dengan mereka.. bukan nak rugi pun menambah kenalan.. dapat jugak menambah skill berkomunaksi..

owh.. sebelum aku lupa.. lepas tiga bulan kalau tiada panggilan.. maka lupakan lah scholar tu..

1 comment:

Tia said...

Salam. Hi. Finally I found someone shared about Slab UM. I'm planning to apply slab um soon. Thanks for the info:)