Tuesday 3 December 2013

tariff elektrik naik..

'hah?? tariff elektrik naik lagi tahun depan.. habis la.. lepas ni banyak la nak kena bayar bil elektrik pulak..'

'sokong lagi BN.. ni lah yang rakyat kena tanggung'

dan bermacam-macam lagi...

ini bukan entry politik! tidak sama sekali.. undi anda adalah rahsia.. 

kalau aku nak citer pasal tariff elektrik korang akan kata.. aku bujang.. takde keluarga.. guna letrik pun tak banyak.. 

memang aku tak duduk bersama keluarga.. kau ingat.. rumah aku tak de fridge? takde tiwi? takde aircond? takde microwave? takde oven? takde notebook? takde mesin jahit? takde lampu? takde water heater?

korang silap! rumah aku ada semuanya.. dan aku dah lama tak bayar bil letrik.. sbb bil elektrik aku tak pernah capai RM20 sebulan.

baiklah.. sekarang aku nak kabor ke korang semua.. kira check list la..

korang bukak petis ais korang tu.. cuba korang kira ada brape plastik makanan leftover yg korang smpn dah berkurun? ada brape bijik buah epal yang dah kecut ada dlmnya? ada brape bnyk mknn dah expired yg korang smpn lagi? 

cuci peti ais korang.. buang yg mana tak nak.. mknn leftover yg korang confirm tak mkn tu pun buang.. jgn smpn.. baru la fridge tu dpt bernyawa dan fungsi dgn baik.. ni tak.. sepenuh2 alam.. bukak bhgn atas terjatuh pulak mknn beku yg ntah brape kurun..

tiwi pulak.. jangan la korang malas sgt smp tak larat nak switch off main plug.. korang igt dengan tekan off dekat remote tu tiwi tu dah tak consume letrik la? salah tu.. selagi korang mmpk butang merah tu menyala.. selagi tu la letrik berjalan..

bayangkan.. takde org dlm rumah tp letrik korang ligat berpusing.. kan ke membazir tu..

tdo malam pulak.. tak pyh la nak ber aircond bagai.. pasang je kipas.. takdenya kau mati kalau tak on aircond..

jangan la pulak kau pasang semua lampu dlm rumah.. kalau kau duduk dekat living room.. lampu bilik air.. lampu bilik tdo tutup la.. ni tak.. habis semua lampu kau nak bukak.. smp ke lampu store pun kau nak bukak.. kau dah kenapa?? 

lepas keluar bilik air.. tutup lampu.. takde apa lagi yg nak kau suluh dlm bilik air tu..

pokok pangkalnya kite sendiri.. kalau kau rs idea aku ni tak kan mendatangkan sebarang perbezaan.. terpulang.. aku bg cadangan je.. 

No comments: