Wednesday 6 November 2013

kek batik

ha! bile rajin menulis.. setiap jam ada je benda nak dituliskan.. kalau dah smp tahap malas tu.. bersawang tempat ni..

semalam aku buat kek batik.. kek batik je pun.. tidak la gah sangat.. tak gah pun.. ni la first time aku buat dan jadi.. dulu pernah buat jugak tapi tak jadi..

btw.. time kasih cik google sebab bagi aku peluang berbangga dengan hasil kali ni.. aku google resipi ni.. tp buat sikit adjustment..

orang kata budak sekolah pun tau buat kek batik.. kata orang la sangat.. hakikat.. aku baru je tau.. 

resipi ini telah aku adjust mengikut kesesuain bahan-bahan yang ada dalam fridge aku..

1. butter - aku telah guna unsalted butter.. pasal tu je yang ada dlm fridge aku..
2. sus pekat - yang ni aku beli.. bukan dari fridge aku.. masukkn sikit je.. bukan setin ya.. agak-agak sendiri la nak manis banyak mana..
3. milo - oleh sebab dan kerana aku takde milo.. maka aku telah tukar kan kepada chocolate powder.. 

mix all the ingredients.. letak atas api dapur yang maha perlahan sebab kau kena kacau ingredients tu smp boil sikit.. api perlahan sebab takut hangit..


kemudian.. bile dah boil kecik.. kau gaulkan dengan biskut meri yang dah di patah-patahkan.. ikut suka kau la nak patahkan macamana..

kemudian masukkan dalam bekas.. tak kisah la loyang ke.. mangkuk ke.. ikut suka kau la..

sesudah itu.. tekan-tekan sikit.. kemudian chill kan dalam peti ais.. bile dah sejuk.. boleh la di makan..


nota: rupa tu sikit tak semenggah.. tapi rasa sedap la jugak.. 

owh.. semalam tgk talk show bella ntv7.. pastu ada celebrity jemputan.. chef dari obersi.. chef tu kata.. gunakan bahan-bahan yang mahal.. kalau rupanya tak cantik.. kurang-kurang it taste good..

tepat sangat!



No comments: