Wednesday 14 August 2013

Caramel Pudding

selera orang puasa ni kadang-kadang boleh mengalahkan rasaksa yang tak makan bertahun.. 

owh semalam i puasa uols.. bukan puasa 6.. tapi puasa ganti.. masa bulan ramadhan seronok aku tak puasa 8 hari.. lepas ramadhan tak reti-reti lagi.. hazab mengganti..

semalam i masak caramel pudding.. ntah mimpi apa.. i pun menalipon la talian hayat ku.. siapa lagi kalau bukan kak long.. mintak resepi.. resepi kak long mudah saje.. bak kata mama.. sambil tido pun boleh buat ya..

bahan-bahannya ialah:

2 cawan fresh milk
4 biji telor
1 cawan gula (bahagikan kpd 2 bahagian ya)
satu sudu essen vanilla

mula-mula masak gula hangus dulu..

caranya mudah saje.. gula yang dah dibahagi dua tu.. sebahagiannya buat gula hangus.. masukkan gula dalam periuk kecil.. letakkan atas api yg maha perlahan..


kacau bila perlu saje ya.. masak sampai gula kekuningan warnanya.. jangan pekat sangat nanti pahit.. nama pun gula hangus uols..

lepas tu.. cepat-cepat masukkan gula tersebut dalam bekas.. ratakan.. gula akan mengeras ya.. jd korang jgn terkejut pulak gula tu tetiba keras kejung..


habis part gula.. sekarang nak masuk part pudingnya pulak..

campurkan semua bahan-bahan tadi ke dalam mangkuk.. korang ada pilihan sama ada nak blend atau pukul..


aku memilih untuk putar kan bahan tersebut.. rugi la kan tak memakai mixer yang aku beli dulu..


ha.. beginilah ropenya.. sebab aku over.. excited owh nak guna mixer.. aku putar sampai dia berbuih dengan banyak.. hehehe

ok kemudian.. masukkan bahan-bahan tu ke dalam bekas yang dah di masukkan gula hangus tadi..


kemudian tutup ya bekas tu.. nak mengelakkan dari pudding korang tu ibarat kawah bulan gitu.. di kukus selama 30 minit.. tapi sebab aku was-was.. aku kukus selama 40 minit..

dan inilah hasilnya..


ha! nampak tak betapa licinnya puding aku?? biasanya orang masak dalam bekas aluminium pastu terbalikkan.. baru nampak cekelat2 gitu.. pastu potong cun-cun..

dah umah aku hardware sangat limited.. guna apa yang ada je lah..

bila dah di potong.. inilah hasilnya..


rupa memang hodoh la.. sebab aku tak potong dan angkat puding tu sesuka hati aku.. 

lepas ni aku nak masuk pertandingan masterchef.. tiba-tiba rajin memasak bagai kan.. ni dah kategori buang tabiat.. 

argh! sebelum lupa.. aku nak reveal satu perkara.. umah aku tiada piuk kukus ya.. ya.. TIADA!! nak tau macam mana aku kukus?

tadaaaaaa!!!


masak air dalam piuk.. letak besi yg orang letak piuk panas tu atasnya dan tutup dengan kuali..

gilak! aku kreatip oooooo!!!









No comments: