Friday 22 March 2013

bread pudding with custard sauce

resipi rahsia...

marjerin/butter
roti secukup rasa
susu kotak secukupnya
kismis ikut suka nak tabur brape banya pun
telur 2 biji
gula 4 sudu
essence vanilla 1 sudu teh
tepung custard 1 sudu


mula-mula skali apa yang korang perlu buat...

1.  sapu marjerin/butter pada bekas...
2.  koyak2 kan roti tu... masukkan dalam bekas...
3.  tabur kismis ikut suka korang... nak banyak ke sikit ke... terserah...
4.  tuang susu dalam bekas yang telah diisi dengan roti dan kismis tadi... make sure roti tenggelam okeh..


5.  pecahkan telur dan masukkan gula dan essence vanilla (gaul dlm bekas asing yer)
6.  kemudian tuang dalam bekas berisi roti, kismis dan susu tadi... (aku guna brown sugar... pasal tu korang nmpk warna cekelat tu... kalau pakai white sugar tak nmpk la warna cekelat tu yer...)
7.  kalau korang tak confident yang ia akan bercampur... (aku la tu)... cucuk2 dengan garfu konon nak bagi bercampur...



8.  masukkan dalam oven dengan suhu 180 darjah selama 30 minit... tapi memandangkan aku tak pandai nak operate oven sendiri... aku hentam je... asal jadi... aku bakar smp sejam sebab 45minit pertama aku nmpk bahan2 masih cair...
9.  korang jangan terpedaya dengan kekembangan yang berlaku... puding ni dia akan penyek akhirnya... time panas.... fuhh!! nmpk kembang sgt...


untuk membuat sos nya pula... kalau korang suka makan dengan sosnya la...

1.  tepung custard campur dengan lebihan susu yang tadi tu...
2.  kacau dengan api kecil atas kuali smp pekat...


inilah hasilnya... bawak ke opis... habis di makan... aku paksa mereka makan...

ok ada sesapa nak order?

No comments: